Beach getaway!! Puteri Bayu Beach Resort, Pangkor

End of July 2020 aritu kami sekeluarga ke Pangkor..We opt for 3 days 2 nights sebab macam penat je kan if holiday beach 1 malam. Kami naik jetty from Marina Island Jetty. Sementara tunggu ferry kita makan dulu 😊Tak banyak sangat choice pun, tapi ok la dapat rezeki nasi ayam berempah. So, dinasihatkan kalau nak makan lunch yang proper dan sedap tu, silalah lunch siap-siap sebelum sampai ke jetty ni ye. Hehe..

Parking at Marina Island Carpark is RM15/day untuk parking marhaen. If bernasib baik macam kami haritu, dapatlah parking ada bumbung. If takde rezeki, open parking je ye, tapi nampak tersusun. Insyaallah OK.

Parking VIP pulak is RM20/day and memang dekat je sebelah jetty tu. Tak payah lah nak jalan jauh-jauh angkut beg macam rakyat marhaen ni…hehe.. 😝

Dari Jetty Marina Island ke Pulau Pangkor just ambil masa around 15 mins je compared to around 45 mins if naik dari Jeti Lumut. So, untuk kita-kita yang pening-pening lalat naik bot ni, inilah berita baik. Tak payah suffer lama-lama. Haha..ticket nya pulak untuk adult is RM14 return ticket and kanak-kanak boleh naik free. Balik dari Pangkor nanti guna ticket yang sama, so make sure jangan hilang lah ye.

Jalan-jalan di sekitar Marina Island Jetty

Sampai je Jeti Pangkor, ramai je taxi driver akan tunggu and bagitau je destinasi, laju je dorang direct ke van pink yang comel tu.

Van pink siap menanti anda 😍

Puteri Bayu Beach Resort.

Located at Pasir Bogak, so dalam 10mins dah sampai. Again, berita baik untuk kita yang selalu pening-pening lalat dalam kereta, jika nak consider dengan jalan bengkang-bengkok Pangkor tu..haha..tambang pun 1 van ni RM20 ke Pasir Bogak, so affordable la if 1 family muat 1 van kan.

Resort ni memang cantik sangat.. dia ada hotel room types and chalet/villa types. Kami pilih Bayu Villas type and rezeki dapat villa yang mengadap laut..walaupun bukanlah betul2 mengadap sebab 2 nos. for honeymooner and another 4 pintu dah penuh 😒 Tapi, still direct nampak laut and dari rumah tu dah dapat dengar deruan-deruan ombak yg indah tuuuu..chewaahh πŸ˜‰

Social distancing at receptionist

Laluan damai ke Bayu Villa

Entrance ke arah chalet/villa types

Hotel types

Pool under construction, tapi takpeee laut kan ada 😊

View from our villa

Rumah kami untuk 3 hari 2 malam 😊

Hari pertama tu since sampai pun dah petang, kami rehat-rehat je di villa sambil dengar ombak and petang sikit kami ke pantai untuk mandi laut..siap ada buaian untuk feeling tarzan lagi. Dengan view yang cantik, Subhanallah.

Since resort ni ada direct access to the beach and this side of the beach juga agak jauh dari access org luar, so boleh la dikatakan beach ni kita yang punyaaaa…memang rata-rata resort guest jugak yang mandi area sini.

Laut dan ombak pantai, sambil menghayati view yang cantik 😊

Untuk makan, jangan risau. Location resort ni memang best, walking distance je dengan kedai makan and ada duty free shop lagi πŸ˜„πŸ˜ Waktu petang bawa ke malam, ada stall kat walkway area resort ni yang jual laksa, char kuetiaw, mee/kuetiow goreng..memang macam niπŸ‘ sedapnya especially laksa. Dapat pulak lepak makan lepas mandi air laut kan, sejuk-sejuk tu kita pekena laksa..mmg best!

Satu mangkuk RM4, rasa memang sedap πŸ‘πŸ‘

Dinner

Coconut jelly cendol...biasa je lah, manis πŸ‘§

Chicken chop

If nak pergi ke Teluk Nipah, naik van RM15 je. Tapi memang serabut area tu πŸ˜‚ sebab memang ada mcm-macam kan..we go there untuk lunch je for the second day and then jalan-jalan kat stall area, macam biasa ada souvenir, baju mandi untuk yang terlupa bawak tu and also ada jual beach hat (barulah feeling pantai, kan πŸ˜›). Then, kami lepak minum coconut shake sambil makan rojak buah sambil layan bayu lembut laut. Lupakan panas terik tu ye..haha

Selain itu, untuk yang suka jogging, boleh la bawak sport shoes ya sebab memang ada proper walkway untuk kita jogging tepi pantai Pasir Bogak ni 😍.

Gempak betul ombak dia 😎

Cahaya sunrise di ambil masa jogging

Proper walkway, memang rasa safe untuk jogging

Pokok kelapa, tempat berposing di depan villa

Last day hari checkout tu, since nak avoid crowded kat jetty, after breakfast kami terus check out and gerak ke jetty. Dapat naik jetty 11am ke Marina Island Jetty. Kami singgah untuk beli ikan bilis di Jetty Lumut sebab katanya harga dekat Lumut lagi murah dari Pangkor..tak tahu lah betul ke tidak sebab tak compare 😁

Pangkor Jetty

Kami akhiri hari travel Pangkor tu dengan minda yang positive tapi penat sebab 4 jam dalam kereta kan πŸ˜‚, dengan jalan kampung. Cepatlahhhhh WCE tu siap πŸ˜„πŸ˜„