9 Makanan Punca Jerawat Timbul di Wajah

 


Assalaamualaikum…Hai!

Tahukah anda, salah satu petua untuk menghilangkan jerawat adalah dengan mengamalkan pemakanan yang sihat dan seimbang. Makanan-makanan yang boleh dielakkan adalah :

Produk tenusu

Sesetengah susu lembu yang dijual mengandungi suntikan hormon oleh para penternak bagi menghasilkan susu dengan banyak. Hormon ini mampu memberi kesan kepada kulit kita. Selain itu, ada yang alergik pada produk tenusu juga menjadi punca munculnya bintik-bintik merah pada wajah.

Jadi, anda perlu berhati-hati apa mengambil produk tenusu. Jika jerawat timbul selepas mengambil sesuatu produk, bolehlah elak dari mengambilnya.

Garam berlebihan 

Kulit kita lebih banyak terhidrasi apabila kita mengambil garam lebih daripada yang diperlukan badan. Pengambilan garam secara berlebihan akan menyebabkan badan kehilangan banyak air sekaligus mengakibatkan kekeringan pada kulit.

Jadi, kita bolehlah elakkan pengambilan garam yang berlebihan. Selain daripada dapat jaga kulit, badan pun lebih sihat dan kurus 😊

Makanan bergoreng

Jerawat terhasil disebabkan oleh kadar hormon testosteron yang meningkat dan mengakibatkan kelenjar minyak di wajah mengeluarkan minyak secara berlebihan. Ini kemudiannya menyebabkan pori-pori muka tersumbat, dan terjadinya jerawat. Pengambilan makan yang bergoreng dan berminyak juga boleh menyumbang kepada pengeluaran minyak yang berlebihan oleh kelenjar minyak.

Jadi, bagi mereka yang mengalami kulit bermasalah atau berjerawat, makanan yang berminyak seharusnya dielakkan supaya tidak naik jerawat

Minuman beralkohol 

Seperti garam yang berlebihan, minuman beralkohol akan mengakibatkan dehidrasi. Sebab itulah, mereka yang minum alcohol perlu meminum air kosong dengan banyak untuk elekkan mereka terhidrasi. Jerawat juga mudah tumbuh sekiranya badan kita mengalami dehidrasi dan kekeringan.

Kuning telur 

Tahukah anda, kuning telur mengalami kandungan lemak yang tinggi? Kuning telur juga boleh mempercepatkan pertumbuhan jerawat secara mendadak di wajah.

Jadi, selepas ini bolehlah amalkan telur putih ya, dapat elakkan kolestrol tinggi juga.

Makanan segera



Makanan segera dan processed food memang sedap. Burger, sosej dan sebangainya, sedapnyaaa 😊

Tetapi, makanan segera seperti ini biasanya mengandungi kandungan garam dan gula yang tinggi. Ia juga mengandungi perasa dengan pelbagai jenis bahan kimia dan pengawet. Manakala di dalam processed foods pula terdapat gula tersembunyi, pewarna, perasa tiruan, pelembut makanan, pengental makanan dan macam-macam lagi yang merosakkan kulit kita.

Udang dan makanan laut 

Iodium yang terkandung dalam udang dan makanan laut dapat menghasilkan iritasi pada folikel rambut dan kelenjar sebaceous (Sebacous Gland). Ini menyebabkan produksi minyak wajah jadi meningkat apabila diambil secara berlebihan.

Jadi, cuba elakkan ambil makanan laut berkulit keras dan bercengkerang seperti ketam dan udang, ya.

Gula putih 

Gula ini adalah umpama baja untuk jerawat. Jadi, anda boleh cuba elakkan gula putih ini andai mahu kulit bebas jerawat dan jeragat

Minum berkafein 

Seperti garam, kafein boleh menyebabkan kulit kehilangan air dan terhidrasi. Akibatnya kulit jadi kusam, berkedut dan menggelebeh akibat kekeringan.

Anda boleh baca dengan detail disini tentang 5 punca yang boleh menyebabkan jerawat dan 5 jenis jerawat di wajah.

Berminat untuk tahu lebih lanjut mengenai produk Shaklee yang dapat membantu masalah jerawat?

Hubungi saya: _cikEdahyu

Whatsapp: 016-6203735 Kliksini

Page FB: PengedarShaklee Klang Readystock (vitaminayu)

Your certified Shaklee Product Consultant

COD Klang

Pengeposan ke seluruh Malaysia

 

Enjoy!

_cikEdahyu :)



 

Post a Comment

0 Comments