Punca Kekurangan Kalsium Dalam Badan

 Punca Kekurangan Kalsium Dalam Badan

Punca Kekurangan Kalsium Dalam Badan// Tulang manusia mengalami kerapuhan seiring dengan meningkat usia. Jadi penting untuk kita pastikan pengambilan kalsium dan nutrien mencukupi untuk tulang yang kuat dan sihat. Namun sedar atau tidak, gaya hidup dan diet pemakanan kita memainkan peranan penting dalam memastikan kalsium dan nutrien yang lain dapat diserap untuk membentuk tulang.

Nak tulang yang kuat dan sihat? Elakkan 5 perkara ini!!

1. Makan Makanan Masin

Lebih masin makanan yang kita ambil, lebih banyak kalsium yang hilang melalui air kencing. Jadi, baik jika kita kurangkan makanan yang diproses dan pilih alternatif rendah natrium.

Processed food tinggi garam Punca Kekurangan Kalsium Dalam Badan

Kajian mendapati bahawa wanita yang telah putus haid dengan diet garam yang tinggi mengalami kehilangan lebih banyak mineral tulang berbanding dengan wanita lain pada usia yang sama.

2. Soda

Punca Kekurangan Kalsium Dalam Badan

Kebanyakan minuman ringan berkarbonat mengandungi asid fosforik yang boleh meningkatkan perkumuhan kalsium dalam air kencing. Kajian mendapati wanita yang telah putus haid yang mengambil soda didapati mengalami risiko tinggi patah tulang pinggul.

Boleh baca: Kekal Hidrat dan Hilangkan Rasa Dahaga dengan Performance Drink Shaklee

3. Kafein

Kita akan kehilangan lebih kurang 6mg kalsium untuk setiap 100mg kafein yang kita minum. Ini kerana efek diuretic kafein menyebabkan kehilangan air di dalam badan dan juga kalsium. Ianya akan lebih ketara apabila kita mengambil dua atau lebih cawan kopi setiap hari!

kafein Punca Kekurangan Kalsium Dalam Badan

4. Daging Merah

Daging mengandungi 2 hingga 5 kali lebih banyak asid amino yang mengandungi sulfur berbanding makanan yang berasaskan tumbuhan. Semasa proses penukaran sulfur menjadi sulfat, tulang larut ke dalam aliran darah dan ditapis melalui buah pinggang ke dalam air kencing.

Laporan menunjukkan bahawa apabila protein daripada sumber haiwan dielakkan daripada diet, kehilangan kalsium menjadi separuh lebih kurang berbanding sebelumnya.

Baca: ESP protein soya

5. Merokok

Kajian yang dijalankan terhadap sepasang kembar menunjukkan bahawa perokok jangka masa panjang mempunyai risiko keretakan tulang 44% lebih tinggi berbanding dengan kembar mereka yang tidak merokok.

rokok Punca Kekurangan Kalsium Dalam Badan

Merokok mengurangkan bekalan darah ke tulang manakala nikotin dalam rokok melambatkan pengeluaran sel penghasil tulang. Ia juga memberi kesan kepada keseimbangan estrogen, elemen penting untuk membina dan mengekalkan tulang.

Apa yang perlu dibuat untuk tulang yang kuat? Ikut langkah ini:

1. Aktif bersenam

2. Pemilihan makanan yang seimbang

Baca: Tips Diet Sihat Menu Makanan

3. Ambil supplemen yang membantu membina tulang yang kuat dan sihat.

OsteNutrix diformulasi khas dengan campuran 7 nutrien penting termasuk kalsium, Vitamin D, magnesium, zink, kuprum, mangan dan boron untuk membantu membina ketumpatan tulang.

Baca: OsteNutrix Shaklee Kalsium Untuk Tulang

OsteMatrix OsteNutrix Shaklee untuk Kalsium Tulang

Bagaimana nak dapatkan OsteNutrix Shaklee?

OsteNutrix ini boleh dibeli dengan dua cara:

1. Anda boleh layari Shaklee website https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=1441796 untuk terus beli di sana dengan menggunakan kad debit atau kad kredit. Ataupun,

2. Whatsapp saya di https://www.wasap.my/60166203735/Osteblog dan saya akan bantu belikan untuk anda. Hassle free 😊

Hubungi saya: _cikEdahyu

Whatsapp: 016-6203735 Klik sini

Page FB: Pengedar Shaklee Klang Readystock (vitaminayu)

Your certified Shaklee Product Consultant

COD Klang

Pengeposan ke seluruh Malaysia

Enjoy!

_cikEdahyu :)

Nak tahu macam mana untuk dapatkan diskaun 20% Shaklee? Tekan sini

Diskaun Shaklee Promosi

Post a Comment

0 Comments