Travelog Italy, 2022: Day Trip Ke Bellagio, Lake Como Dari Milan

30 Aug 2022

Ini cerita travelog kami ke Italy, Switzerland dan Paris. Enjoy reading!

Day 1: Travelog Italy, 2022: Dari Kuala Lumpur ke Milan City

Hari ketiga di Italy, kami buat day trip ke Varenna dan Bellagio untuk view Lake Como. Selalunya orang akan ke Como, tapi kami pilih Varenna dan Bellagio sebab Como mainstream sangat kononnya 😆

Awal pagi lagi kami ke Milano Centrale beli tiket train ke Varenna. Beli tiket di ticketing machine je, mudah. Dan sebelum naik tren, kena validate tiket tu, validate machine memang ada di platform.

Travelog Italy: Day Trip To Bellagio, Lake Como Don’t forget to validate your ticket!

Travelog Italy: Day Trip To Bellagio, Lake Como Varenna-Esino Station

Tips: Dari Milano Centrale, duduk bahagian kiri keretapi untuk view Lake Como 😊

Sampai je Varenna-Esino Station, kami just ikut je crowd ramai-ramai sebab memang semua nak ke Lake Como. Kami berjalan dalam 15minit juga untuk ke terminal feri Varenna, untuk naik feri ke Bellagio.

Kami pilih untuk ke Bellagio dulu untuk elak crowd semakin ramai kalau pergi petang, dengan harapan pagi-pagi ni Bellagio belum crowded 😃

Travelog Italy: Day Trip To Bellagio, Lake Como
Kebanyakan yang turun di Varenna-Esino Station ni, memang nak ke Varenna atau Bellagio.

Bellagio

Untuk ke Bellagio, kita boleh naik feri dari Varenna. Jadi, sampai je terminal feri Varenna, kami terus beli tiket (better beli tiket return) dan tunggu feri sampai.

Feri ni akan pergi ke 4 bandar: Bellagio, Varenna, Menaggio dan Cadenabbia. Jadi, kena aware dengan time table supaya tak kena tinggal feri. Kalau tak, rugi lah masa nak menunggu feri kan 😃

Varenna Ferry Terminal

Feri penumpang sama dengan kenderaan untuk ke Bellagio, Lake Como

Perjalanan Varenna ke Bellagio naik feri tak lama, cuma 15minit. Feri pula tak penuh pagi-pagi, jadi kami dapat tempat duduk. Kami pilih untuk duduk bahagian atas, open area. Nak tengok pemandangan Lake Como yang cantik ni luas-luas 😍

Lake Como, Italy

Sampai je Bellagio, kami terus ke arah tangga Bellagio yang famous ni 😊 Dari terminal feri, boleh pusing kiri dan jalan terus. Nanti dah boleh nampak tangga ni.

Bellagio, Italy

Beautiful Bellagio

Boleh nampak Lake Como dari atas ni 😉

Kemudian, we stop for gelato break! Gelato is a must in Italy kan 😎

Singgah kedai gelato yang ada. Macam-macam perasa gelato ada 😍

Lepas puas pusing-pusing area tangga ni, kami berjalan pula ke arah menghadap Lake Como. Sebelum tu, kami singgah kejap terminal feri untuk tengok jadual feri balik ke Varenna. Takut leka-leka nanti, terlepas pula feri..hehe

Colorful buildings in Bellagio. Cantik kan?

Bellagio, Lake Como

Kalau dari terminal feri dan pusing ke kanan, ada kerusi-kerusi yang menghadap tasik. Jadi, bolehlah rehat relax-relax tengok pemandangan yang tenang.

Sampai masa, kami bergerak ke jeti semula untuk tunggu feri. Nak ke Varenna pula, perut dah berbunyi kelaparan 😂

Travelog Italy: Day Trip To Bellagio, Lake Como
Pemandangan dalam feri. Memang tak jemu nak bergambar kat sini.

Bye Bellagio!

You guys pernah visit ke Bellagio, Italy? Boleh lah share pengalaman you guys di ruangan komen ya!

Enjoy!

_Edahyu 😊

Boleh baca: Travelog Italy, 2022: Milan City (Day 1)

Travelog Italy, 2022: Pengalaman ke Serravalle Designer Outlet, Italy Dengan Menaiki Bas (Day 2)