Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor// Cuti panjang Hari Raya AidilFitri tempoh hari, kami sekeluarga bercuti ke Desaru, Johor. Ini pertama kali kami nak travel ke Desaru ni..Allahuu..rasa sangat jauhhhh..haha 😂 tapi excited! 😍

Signboard Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort

Nampak je signboard ni, maknanya dah sampai dan Tunamaya belah kiri. Waktu kami sampai, guard minta tunjukkan booking copy sebelum bagi masuk.

Urusan check-in laju dan servis ke bilik pun cepat. Kami book bilik Deluxe Room, jadi dapat bilik Ground Floor dan direct access ke kawasan luar terus. Oh, Deluxe Room semua di Ground Floor ya, takde yang tingkat atas.

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor Deluxe Room dengan 1 katil King dan 1 katil Single

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor Bilik cukup luas untuk kami 4 orang

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor Sliding door ni direct ke taman luar. Ada juga kerusi untuk rehat-rehat santai.

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor Bilik air minimalis, tiada bath tub 😆

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor Dapat amenities yang lengkap dalam kotak ni. “The best is yet to comb”..hahah!

Oh, set YOUTH skincare tak termasuk ye 😄Ini set skincare saya yang memang tak boleh ditinggal 😄

Overall, biliknya OK dan cukup besar untuk kami 4 orang.

Yang mahal bagi saya adalah view di Tunamaya ni. Memang cantik 😍 2 hari berturut-turut layan sunrise. Cantik oiii 😭😍

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor
View dari bilik kami di Ground Floor. Keluar bilik je dah nampak langit kebiru-biruan dan pokok kelapa.

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor Swimming pool

Kawasan Tunamaya ni sangat besar. Ada lawn yang besar, swimming pool dan private beach. Yang lagi bestnya, tak ramai orang!! Mungkin sebab Tunamaya tak banyak bilik kot, jadi tak crowded 😀

Kalau datang Tunamaya ni, memang tak boleh lepaskan untuk tengok sunrise. Datang awal dan lepak tepi pantai tengok matahari naik, rasa tenang sangat.

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor Langit warna purple 😍

Good morning!

3 hari 2 malam kami di sini, memang kami tak lepaskan peluang untuk tengok sunrise 2 pagi berturut-turut tu. Jarang kan nak dapat sunrise? (bagi saya lah😂. Selalu kami akan catch up sunset tepi pantai, kali ini dapat sunrise 😀

Lawn yang besar. Orang tak ramai jadi boleh lah ber OOTD sakan kat sini. Nak piknik bentang tikar kat sini pun cantik juga.

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor Frame “I LOVE TUNAMAYA” untuk OOTD

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor T’Maya Beach Bar untuk lepak petang

Buaian pilihan ramai. Ada 2 buaian di tepi Frame “I LOVE TUNAMAYA” dan 2 buaian lagi di hadapan Nelayan Restaurant. Tak payah berebut sangat..haha

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor Berjalan-jalan tepi pantai

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, JohorBermain dengan matahari dan bayang-bayang di jambatan. Jambatan ni di antara Tunamaya dan Sand & Sandals Desaru, sebelah Tunamaya. Boleh berjalan kaki saja dan lalu bawah jambatan sebab access naik dari arah Sand & Sandals. Kami pergi pagi sebab air surut, jadi boleh lalu bawah jambatan tu.

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor Aktiviti waktu malam, lepak tepi pantai sambil dengar bunyi ombak 😄

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor

Selain mandi swimming pool dan mandi laut, di sini ada aktiviti watersports juga. Pondok Sea Horse Motorsports ni ada di tepi pantai. Kami tak survey pun harganya sebab memang tak plan nak main watersports.

Kami pergi spa. D’Ombak Spa ni terletak di level lobi. Kalau berdiri kat lobi tu, memang akan nampaklah D’Ombak Spa ni.

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor Package yang ada di D’Ombak Spa

Ada banyak package kat D’Ombak Spa ni. Saya pilih Combo Foot Massage dan Neck Back, RM143. Boleh lah berbaloi 😊

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor

Bas Tunamaya ni di luar, memang tinggalan je bas ni..haha..kami singgah sebab nak bergambar dengan bas cantik warna pink ni 😊 Katanya dulu kat sini ada restoran tapi dah tutup.

Ada 3 restoran di Tunamaya iaitu Pawana Restaurant (tempat breakfast), Nelayan Seafood By The Coast dan Medan Ikan Bakar Tunamaya untuk dinner. Dan ada T’Maya Beach Bar untuk lepak minum petang.

Pawana Restaurant

Honestly, kami agak disappointed dengan breakfast kat sini..haha..sangat tak kena dengan selera 😅 Nasib baiklah breakfast memang included, kalau nak add-on bayar lain tu memang tak berbaloi lah ye.

Nelayan Seafood By The Coast

2 malam dinner kami di sini saja sebab malas nak keluar ke Bandar Penawar. Tak jauh pun sebenarnya, dalam 10 – 15 minit saja. Tapi, kami pilih untuk makan di sini saja. Kena buat reservation awal sebab selalu ramai orang. Restoran ni open to public dan bukan untuk hotel guest saja, mungkin sebab tu ramai.

Menu untuk makan malam 4 orang. Hidangan ikan masak sweet sour, udang, sayur, bean curd, corn soup with crab meat dan chicken cuba in yam basket.

Kami nak order Golden Scallop sebenarnya, tapi out of stock pula. Kecewa.

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor Wok-fried Chicken Cubes with Capsicum Served in Yam Basket

Hidangan untuk 4 orang, total RM265. Berbaloi la sebab foodnya memang sedap! Recommended. Hari kedua pun, lauk dan harga lebih kurang gitulah. Unless, kalau you guys nak makan lobster la 😁

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor Nelayan Seafood By The Coast Australia Lobster

Ada 2 slot untuk booking, 6pm atau 8.30pm. Hari pertama kami book untuk dinner 6pm, servis memang tip top. Makanan laju je sampai.

Hari kedua kami pilih makan lewat. Kami sampai 8.15pm, memang ramai orang. Mungkin juga sebab hari Jumaat (Johor cuti), so orang Johor datang makan besar kot 😆Servis agak lambat untuk hari kedua. Tapi, overall OK sangat la kalau nak makan sini.

Pengalaman Bercuti Di Tunamaya Desaru Beach & Spa Resort, Johor
Overall, memang sangat puas hati stay di Tunamaya ni (except for the breakfast 😂)..haha..saya rasa memang kita pay for the view 😄😍 Recommended for the ambients and view  👍👍

You guys pernah bercuti ke Desaru? Boleh lah share pengalaman you guys di ruangan komen ya!